Monday, January 19

tvivel...

Tvivel, ja... Detta fenomen kommer nog vara ett av de mest vanliga i mitt huvud framöver. Har suttit med bordet fyllt av tyska-lexikon, varenda flik på webläsaren har haft nån online-dictionary öppen och försökt författa diverse meddelanden till folk som inte vet att jag egentligen är rätt medelmåttig på deras språk. Det kommer att krävas mycket mycket tro på mig själv den närmaste tiden. Viktigt är också att släppa lite på stoltheten och inte bli så jäkla besviken varje gång man inser att det är ett svårt språk och att man inte behärskar det ännu. Hoppas att det kommer att släppa när man väl är i Tyskland och är tvungen att lära sig, och automatiskt gör detta hela tiden utan att kanske märka det så mycket. Det kommer säkert vara jättejobbigt i perioder, men med mycket envishet tror jag det ska fungera utan större problem.

Har börjat leta rum och skrivit till ett par personer som haft intressanta objekt. Så får man kanske prova på studentboende också, dela lägenhet med ett antal personer. Kan vara lite jobbigt ibland kan jag tänka mig, samtidigt som det nog är ett rätt smidigt sätt att lära känna nya människor i en stad man är helt ny i. Gäller bara att vara öppen, våga och inte tänka så mycket som jag ju annars gärna gör. *Djupt andetag*

Borde börja träna på allvar också. Lite bättre fysisk form ger ju mer energi, och det kommer jag att behöva framöver. Borde, ja... Borde, Ska, Måste är negativt laddade ord som belastar en har min terapeut sagt. "Vill" är bättre.

Vill börja träna på allvar. :)

No comments:

Post a Comment